اطلاعات تماس

این سایت توسط فاطمه افتخاری و شهناز خبره دست  با هدف معرفی و توسعه  ورزشهای هوایی در کشور ، طراحی و راه اندازی گردیده است . 

 

info@flytime.ir

اولویت های یک خلبان زن

 نوشته فاطمه افتخاری

بر اساس تجربه های پروازی من، تفاوت های جنسیتی حتی بر روی تصمیمات و اولویت های من به عنوان یک خلبان بسیار تاثیر گذار هستند. مسائل ذهنی و الویت های من در آسمان یا بعد از فرود در برخی موارد متفاوت و گاهی بیشتر از مردان خلبان است.  بیشترین درصد فعالیت ذهنی هم پروازی های مرد من  یافتن ترمال ها، جهت یابی، پرواز با بیشترین بازدهی و حد اکثر سرعت و پنهان ماندن از چشم های زمینی است!( مسائل امنیتی پرواز در ایران).

من علاوه بر تمام این مسائل دائم دارم به این سوال پاسخ میدم:


کجا لند کنم؟


خاطرات بعد از لند من، از فرود در میانه ی یک عروسی روستایی تا لند در مراسم ختم یک پدر!، تاپ لند در میان عشایر ترک زبان سبلان در ارتفاع 2800 متری  و تعقیب شدن توسط سگ های گله و حتی سوال پیچ شدن توسط پیرزن های مهربان روستایی متفاوتند.  واقعیت آن است که من از مردم کشورم خوبی بسیار و بدی کم دیده ام. اما رعایت جوانب احتیاط شرط عقل و تداوم پرواز است.

 

تجربه به من آموخته که مشکلات بعد از رسیدن به زمین تمام نمی شوند. مشکلات بعد از رسیدن به منطقه ای امن تمام شده اند!

من خوش شانس هستم که منطقه ی پروازی ما یعنی اطراف اصفهان از بهترین مناطق ایران به جهت فراوانی و پراندگی جاده ها و انبوه از مراکز اقتصادی، کشاورزی، صنعتی و هم چنین بسیار پر رفت و آمد است. آبادی ها با فواصل کم حتی در ارتفاعات و مناطق صعب العبور وجود دارند، با این وجود شمار دفعاتی که مسیر های زیک زاک به جای مستقیم رو طی کردم، ترمال های خوب را به خاطر دور شدن از جاده ها یا آبادی ها رها کردم و با باد جنگیدم تا کنار جاده باقی بمونم و حاشیه امن لند رو رعایت کنم از دستم خارج شده. این مساله از مهم ترین ملاک های انتخاب مسیر و تصمیم گیری جهت ادامه یا خاتمه ی پرواز برای من محسوب می شود.


توصیه من به بانوان خلبان و دوستان هم پروازی احتیاط است:

-          سعی کنید در کنار گروه و یا یک هم پروازی پرواز کنید. حتی اگر مجبور به از دست دادن فرصت های پروازی باشید ( علی الخصوص در مناطق جدید و نا آشنا )

-          بهترین مکان های لند زمین های اطراف آبادی هاست، حضور خانواده ها امنیت را برای شما تضمین می کند.

-          چادر عشایر هم معمولا خانواده و امنیت است.

-          همیشه بر اساس ارتفاع، امکان دسترسی به یک جاده را برای خود محفوظ نگه دارید.

-          در صورت امکان، گاز فلفل برای دفاع در مقابل حیوانات همراه داشته باشید.

-          هیچ وقت اقدام به فرار از سگ های گله یا سگ های وحشی نکنید. حمله بهترین دفاع است. در نهایت هارنس میتواند سپر خوبی در مقابل سگ ها باشد!

-          از بالا امکان محصور شدن توسط حصار یا سیم خاردار را بررسی کنید. ( من تجربه فرود در زمینی در 10 متری جاده و محصور با سیم خاردار را دارم که مجبور به 45 دقیقه پیاده روی برای دسترسی به راه خروج شدم)

الویت های ی خلبان مرد پس از فرود پنهان کردن تجهیزات، دوربین و بیسیم، جمع کردن تجهیزات پروازی و سریع دور شدن از منطقه است . ( همه با مسائل امنیتی کشورمان و مشکلات خلبان ها آشنا هستیم.)

بر اساس تجارب من زن بودن در ایران فوایدی هم دارد. احتمال اینکه برای شما به دلیل مسائل امنیتی مشکل جدی ایجاد شود بسیار کم است. ( من پس از لند در داخل محوطه فولاد مبارکه پس از 1 ساعت و با یک تعهد راهی خانه شدم قطعا با یک خلبان مرد برخورد بسیار جدی تری می شد)

الویت شما سالم و بی دردسر به خانه باز گشتن است پس به محضی که در منطقه ای احساس نا امنی از جانب افراد کردید اعتماد به نفس و آرامش خود تون رو از دست ندید. یادتون باشه شما برگ برنده ی بزرگی دارید... شما از آسمون اومدید!! اون هم با یه تیکه پارچه!

99 در صد دروغ های شاخدارتون قابل باوره. شروع به جو سازی کردن کنید.

اولین سوال های افراد محلی از من اینه که : از هواپیما پریدم یا هلیکوپتر؟ چند نفریم؟ و متعلق به کدام ارگان ارتش و یا نیروی انتظامی هستم؟

پس بیسیمتون رو دست گرفته وانمود کنید از هلیکوپتر پریدین!! 100 نفرین و بقیه کم تر از چند دقیقه با شما فاصله دارن . یه گروه ساپورت زمینی هر لحظه میرسه دنبالتون. شروع به حرف زدن با هم پروازیای واقعی یا فرضیتون با رادیو کنید.

اطلاعات دقیق منطقه، نام محل و پوینت جغرافیایی تون رو اعلام کنید. و رادیوتون رو کنار نزارید.

شما به عجیبیه یه موجود فضایی هستید. امکان اینکه کسی برای همچین موجود فضایی دردسر ایجاد کنه خیلی کمه و امکان اینکه پلیس یک خانم تنها را به خاطر پرواز، به مسائل امنیتی ربط بده هم زیاد نیست.

 

و اما مشکلی که هنوز راه حلی براش پیدا نکردم گروه بچه هایین که به سمتتون میدون و نمیتونین جلوشون رو بگیرین تا روی لاین ها تون راه نرن! توصیه من جمع موقت بال و فراره!!!!

 

نظرات   

 
+1 #8 حمید 1394-06-17 10:14
راستی اینم بگم یکبار یه چتر باز سقوط آزاد (تیپ هوابرد سپاه) دقیقا روی پشت بوم همسایه ما فرود اومد و از طریق حیاط خونه ما اومد پایین و همزمان با فرود آنتن تلویزون چند تا خونه رو شخم زده بود ونشسته بود و از ناحیه پا هم آسیب دیدگی جزیی داشت 3 دقیقه نشد که صدای آژیر آمبولانس پادگان تو کوچه شنیده شد و کل منطقه رو محاصره کردن برای یکی از نیروهاشون
حالا اگه ما بودیم با پای لنگ و زخمی باید خودمون میرفتیم خونه تازه اگه یه کتک مفصل هم نمیخوردیم
نقل قول
 
 
0 #7 حمید 1394-06-17 10:09
حالا اگه با پاراموتور بودیم مجبور شدیم تو یه جا فرود بیاییم چه دروغ شاخداری بگیم که باور کنند؟
نمیشه بگیم با این موتور 30 کیلویی از هلیکوپتر پریدیم پایین
نقل قول
 
 
+1 #6 مریم.م 1394-03-19 03:34
سلام.متن قشنگی نوشتین. ممنون از در اختیار گذاشتن تجربه هاتون :sigh:
نقل قول
 
 
+1 #5 محمد 1394-01-22 07:10
توصیه ها و راهکارهای جالبی بودن ولی درمورد اینکه بگید از هلیکوپتر پریدید فکر کنم لازمه که خلبان زن یه خورده ظاهرش شبیه خواهرای تکاور باشه 8)
نقل قول
 
 
0 #4 fateme eftekhari 1394-01-22 05:05
وای مرسی محمد... :-)
به نظر منطقی و کار آمد میاد. میدیدم هر وقت با شمام هیچ بچه ای رو بالم نمی دوه ها... :-x من کلا همیشه در برقرای ارتباط با بچه ها مشکل داشتم. :D
هنوز خیلی چیزا باید ازتون یاد بگیرم. :oops: :oops:
نقل قول
 
 
+3 #3 محمد سمنانی 1394-01-21 20:00
برا مورد آخر اول خوب نیگاه میکنی تا بفهمی تو بچه ها رییس کیه، بعد یه چندتا سوالی که میدونی بلده رو ازش میپرسی و ازش میخوای که کمکت کنه بال رو جمع کنی، از این به بعد هر چی میگی سریعا اجرا میشه :oops:
نقل قول
 
 
+1 #2 کیارش 1394-01-21 05:52
جملات پایانی عالی بودن ;-) ;-) ;-)
نقل قول
 
 
+3 #1 گرجی 1394-01-20 11:47
سلام خانم. ممنون از راهنمایی هاتون.واقعا مفیدن.
نقل قول
 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی