اطلاعات تماس

این سایت توسط فاطمه افتخاری و شهناز خبره دست  با هدف معرفی و توسعه  ورزشهای هوایی در کشور ، طراحی و راه اندازی گردیده است . 

 

info@flytime.ir

پاور کایت

 

 

ترجمه شهناز خبره دست

 

پیام مترجم

با توجه به پتانسیل اقلیمی مناسبی که برای گسترش این ورزش در کشور ما وجود دارد، برآن شدم تا برای آشنایی و کمک به توسعه این ورزش مفرح این مقاله را ترجمه کنم . ورزشی که سالهاست در سراسر جهان در حال رشد است اما در کشور ما ورزشکاران این رشته از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر هستند.

بزرگترین مشکل برای وارد شدن به این ورزش عدم وجود تجهیزات در ایران است. با وجود اینکه هیچ مشوق و مربی در این رشته در کشور ما وجود ندارد اما چند نفر از خلبانان پاراگلایدر به صورت خودجوش این کار را شروع کردند . کسانی که در رشته کایت باگینگ مبادرت به این ورزش می کنند آن را ترکیبی از موتور سواری سبک کراس و پرواز با پاراگلایدر بیان می کنند.تنها نیروی محرک کاربر انرژی تمیز باد است که از طریق یک کایت کوچک و قابل هدایت به وسیله منتقل می شود . هنرجویان این رشته پس از مدت کوتاهی می توانند بطور متوسط با سرعتی دو برابر سرعت باد و در تمام جهت ها حرکت کنند.

از جمله ویژگی های منحصر بفرد این رشته ورزشی پاکیزه بودن آن است. که از لحاظ زیست محیطی هیچ گونه آلودگی ایجاد نمی کند و هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری آن بسیار ناچیز است.

 پاور کایت

پاورکایت یا کایت کششی یک کایت بزرگ است که برای ایجاد کشش و قدرت طراحی شده است. دارای دو قسمت عمده لبه حمله و لبه فرار قابل تورم است. همچنین کایت های دارای اسکلت بندی و کایت های انعطاف پذیر یک لایه نیز وجود دارند . سیستم های کنترل کننده مختلفی در این کایت ها استفاده می شود که  دارای انواع دو تا پنج لاین هستند ودارای  یک میله یا دستگیره کنترل می باشد. پاورکایت ها معمولا با اتصال به یک وسیله استفاده می شود. 

 

در کایت جامپینگ از یک پاورکایت همراه با هارنس برای پرش های ده ها فوت بالاتر از سطح زمین استفاده می شود .کایت ها بسته به نوع طراحی شان شامل قابلیت های سرعتی و قدرتی هستند. رکورد جهان در زمینه سرعت پاورکایت از قرار معلوم مربوط به اوایل دهه 1980 می باشد .


کایت ها نه فقط برای کسانی که ار آنها استفاده می کنند بلکه برای افراد نزدیک در منطقه نیز خطرناکند.افرادی که توانایی انجام این کار ندارند یا در شرایط نا امن پرواز می کنند ممکن است در بادهای شدید برده شوند. یا با خطر برخورد با آب ، ساختمانها، عوارض زمین و خطوط انتقال نیرو روبرو شوند.اشیا عمودی ثابت خطرناکتر هستند.
 پاور کایت ها باید با هوشیاری و احتیاط و مخصوصا در مناطق امن و با تجهیزات کامل پرانده شوند.

حتی در آب زمانی که یک پاور کایت را به پرواز در می آورید کلاه ایمنی لازم است زیرا یک گاست میتواند فرد را خیلی سریع به ارتفاع زیاد ببرد .

 

 

گرچه که پاور کایت جزو ورزش های هیجان انگیز است اما از انجایی که دارای سطوح مهارتی مختلف برای افراد است، تقریبا به همه افرادی که قصد ورزش کردن دارند میدان می دهد.

برای افراد مبتدی لازم است که آموزشهایی که افراد فروشنده و کمپانی تولید کننده ارائه داده است را جدی بگیرند.

 

 

 

 

 

  

  کایت باگی

به خلبان اجازه می دهد تا به راحتی باگی را هدایت کند. فشار پای چپ به سمت جلو چرخ جلویی را به سمت راست خواهد چرخاند. و فشار دادن پای راست به جلو نیز چرخ را به سمت چپ خواهد چرخاند.

به خلبان این امکان را می دهد خودش را محکم در درون صندلی نگه دارد و از درون باگی به بیرون پرتاب نشود. تکیه گاه پا میتواند با تسمه محکم شود تا از سر خوردن پا در عملکردهای ناگهانی باگی جلوگیری کند.


بندهای پا برای افراد تازه کار توصیه نمی شود زیرا ممکن است در زمانی که باگی به سمتی می غلطد خلبان نتواند پاهایش را جابجا کند و درنتیجه غوزک پا بشکند.

صندلی باگی یک صندلی سطل مانند است که به راننده یک موقعیت خوب و راحت میدهد. این یک چیز ضروری است زیرا راننده می بایست نیروی کایت را به خوبب به باگی منتقل کند.

 

 

 

نیرو و ترمزها

باگی با یک کایت کششی نیرو می گیرد و توسط خلبان کنترل می شود . کایت معمولا مستقیما به باگی متصل نمی شود. بلکه بندها و دستگیره ها یا توسط خلبان نگه داشته می شوند و یا با یک هارنس و طناب کوتاه به خلبان متصل است . کایت به باگی شتاب می دهد و همچنین در کم کردن سرعت نیز نقش دارد.

 

خود باگی هیچ سیستم ترمز خاصی ندارد که مستقیما نیروی بازدارنده را بر چرخ ها اعمال کند به جای آن برای توقف سریع باگی لازم است که خلبان کارهای زیر را انجام دهد :

خارج کردن کایت از محدوده پرقدرت ( محدوده ای از آسمان که کایت بیشترین نیرو را دریافت می کند ) مانند وقتی که بالای سر خلبان پرواز می کند و کشش افقی متوقف می شود. که این معمولا با با چرخاندن کایت و پروازهای کوتاه بر خلاف مسیر باگی اتفاق می افتد.

چرخاندن باگی در یک چرخش تنگ 180 درجه  باگی را از پهلو درگیر می کند تا آ نرا متوقف کند. با تمرین میتوان باگی را در سرعت های زیاد حتی در یک مسافت کوتاه متوقف کرد.

چارچوب، چرخ ها و وزن

شکل هندسی و اندازه های یک چارچوب باگی نوع کارکرد ان را مشخص می کند. باگی های کشیده تر عموما در یک مسیر مستقیم ثابت تر هستند همچنین باگی های کوتاهتر در پیچ ها چابک ترند.

یک محور عقبی عریض باگی را در مقابل یک واژگونی ناگهانی مقاوم تر میکند اما باید توجه داشت که بهرحال هر نوع حرکات نمایشی  مثلا روی تنها چرخ جلو و یک چرخ عقب میتواند بسیار سخت تر باشد.

محورهای عقبی عموما در ابعاد یک تا یک و نیم متری هستند و عملکرد باگی نیز متقابلا بستگی به بلندتر یا کوتاهتر بودن این محور دارد.

نمونه های موجود چرخ ها از بسیار باریک ( مانند چرخ های یک بادبان سرعتی ) ، و سایزهای استاندارد ( مانند چرخ یک فرقان ) تا سایزهای بسیار بزرگ که به big foot مشهورند ، متنوع است.

چرخ های مورد استفاده در هیچ موردی بدون حفاظ نیستند و بدون میله چرخ نیستند. (مانند چرخ های یک دوچرخه ) . در این حالت از دستهای راننده و دستگیره های کایت از کنده شدن محافظت خواهد شد.

 

بسته به نوع شرایط ناحیه و همچنین عملکزدهای باگی از نوع خاصی از چرخ استفاده می شود . چند نمونه را در اینجا ذکر کرده ایم :

چرخ های لبه دار باریک : بهترین استفاده روی سطح محکم . کاربردها : چرخش و باگی سرعت

چرخ های سایز استاندارد : بهترین استفاده روی ماسه خیلی محکم تا نسبتا مقاوم نه زمین های دارای برامدگی و دست انداز . کاربردها : باگی متداول و بازی با باگی

چرخهای big foot : بهترین استفاده در سواحل ، دشت و حتی سطوح ناهموار . کاربردها : باگی متداول، بازی با باگی و رقابت

 

 

 

یک باگی خیلی سبک برای تمرین ها و مانورها چابک تر و سریع تر است اما یک باگی سنگین به آن راحتی به طرفین نمی چرخد.

همچنین باگی سنگین به شما اجازه می دهد که از پاور کایت پرقدرت تر استفاده کنید که میتواند باگی را به سرعت های زیادتر سوق دهد.

 برای افزایش نیروی قابل استفاده کایت یک باگی میتواند با وزن اضافه تجهیز شود . این وزنه به پایین ترین جا اضافه میشود تا مرکز ثقل را بخوبی حفظ کند. همچنین ممکن است چارچوب های توخالی برخی از باگی ها را از مواد محکمی مانند سرب پر کنند .

 

وضعیت تندم

 برخی باگی ها مجازند باگی دومی را با استفاده از یک نوع خاصی از اتصال یدک به باگی اصلی نصب کنند.

چنین باگی هایی می توانند توسط یک کایت و همچنین خلبان باگی اصلی کنترل شوند و مسافر باکی دوم فقط کشیده می شود.

زمانیکه هردو خلبان باگی عقب و جلو یک کایت جدا و مستقل را هدایت می کنند میتوانند به نوبت کایت  تندم را به پرواز دراورند. اینکار مستلزم خلبانهای بسیار ماهر و ارتباط خوب بین آنها است.

انواع طراحی ها

علاوه بر باگی سه چرخ معمول،  باگی های چهار چرخ با یک مکانیسم پیچیده تر هدایت وجود دارد . حتی باگی های دوچرخ وجود دارند که به جای دو چرخ معمول در محور عقب ، تنها یک چرخ در عقب باگی وجود دارد . بعضی باگی ها می توانند با تیغه های اسکیت روی یخ به جای چرخ ها تجهیز شوند که برای استفاده روی یخ و برف کاربرد دارد.

 

 

 

پرش با باگی

یکی از نوظهورترین ورزش ها پرش با باگی است که خلبان را مستلزم می کند از یک تسمه محکم استفاده کرده و آن را به باگب متصل کند و از یک کایت بزرگ استفاده کند . این موارد برای کایت باگی های معمولی لازم نیست. خلبان کایت را بر فراز سر خود به پرواز در می آورد تا به آخرینن حد لیفت برسد سپس ده ها فیت به آسمان می پرد . خلبانهای پیشرفته مانند Rob Hills, Mark Everitt, SyLen
حتی مانورهای 360 درجه ، چرخش حول محور ، چرخش از پهلو ، تاب خوردن و فرود معکوس را اجرا می کنند.

 

 

امنیت 

کایت باگی و سایر فعالیت های کایت کششی می تواند جزو ورزشهای مهیج طبقه بندی شود . تنها منبع انرژی باد است که اغلب غیر قابل پیش بینی است. احتیاط و توجه نسبت به وضعیت باد برای فرد مبتدی به اندازه خلبان پیشرفته لازم است و توصیه عادی این است که با یک کایت کوچک و در بادهای نسبتا کم شروع کنید. ( برای مثال کایت های دو تا سه متر مربع در بادهایی با قدرت دو تا سه bft ) و همچنان که توانایی بیشتر شد از کایت های بزرگتر در بادهای با سرعت بیشتر کار کنید .

 

افراد مبتدی می بایست قبل از فکر کردن به قدم بعدی موفقیت کامل را در کنترل صحیح کایت به دست آورند. باید توجه کامل را مبذول داشت تا مطمئن شد که راننده یک کایت بزرگ را در بادهای شدید به کار نگرفته باشد. اگر در چنین بادی یک کایت بزرگ به پرواز دراید خلبان دائما به طرفین کشیده خواهد شد و کنترل باگی سخت خواهد بود .  

اگر خلبان نتواند در جهت باد حرکت کند به این دلیل است که کایت کشش زیادی را ایجاد می کند. و باگی واژگون می شود. در این شرایط یک کایت کوچکتر را به پرواز دراورید تا مطمئن باشید که خلبان نسبت به کایت و باگی کنترل محسوس دارد.

انجام دهندگان فعالیت های ورزشی از جمله خلبانان باگی باید همیشه مسئولانه عمل کنند و مطمئن باشند که به تماشاچیان صدمه نمی زندد و یا باعث اسیب محیط زیست نخواهند شد . محل مناسب کایتینگ با فضای کافی برای اینکار بسیار مهم است.

تمام اقدامات امنیتی و احتیاطی ممکن باید لحاظ شود : پوشش محافظتی و کلاه مناسب الزامی می باشد. کلاهی که در نظر گرفته می شود کلاه دوچرخه سواری در سراشیبی کوهستان است که گارد چانه دارد. ( سبک ، دارای تهویه مناسب حوزه ی دید وسیع است ) کلاه های موتور سواری اغلب برای این کار مناسب نیستند زیرا سنگین هستند و حوزه ی دید آنها میتواند مشکل ساز شود. در حالیکه در کایت باگینگ هم خود کایت و هم عوارض زمین باید به آسانی قابل رویت باشد.

خلبانها تشویق می شوند تا یک بیمه مسئولیت داشته باشند زیرا خطر برخورد با عوارض یا هرچیز دیگری زیاد است . اینگونه بیمه ها از طریق سازمانهای منطقه ای متعدد مانند انجمن کایت کششی جنوب و غرب، انجمن ورزشهای پاورکایت بریتانیا و یا فدراسیون ورزشهای پاور کایت در دسترس است.

فروشگاههای مسئول باید تازه واردین را از خرید کایت های قدرتمند بدون آموزش بازدارند . آنها همچنین باید به آموزش کامل افراد مبتدی از طریق فدراسیون ورزش های پاورکایت و مربیان ماهر، کمک کنند.

نظرات   

 
-1 #8 حسین 1395-07-15 15:45
با سلام
خیلی زحمت کشیده اید امید دارم بزودی تجربه اش کنم
نقل قول
 
 
-1 #7 حسین 1395-07-04 11:46
با سلام
بسیار زحمت کشیده اید از متون فوق استفاده کردم
تشکر
نقل قول
 
 
-1 #6 حسین 1395-07-04 11:43
با سلام
بسیار زحمت کشیده اید از متون فوق اسفاده کردم
سپاسگزارم
نقل قول
 
 
+1 #5 مهدی زابلی 1395-06-13 11:32
با تشکر از مطالب مفیدی که تهیه کردین
بنده خلبان پاراگلایدر هستم و در زاهدان سکونت دارم..میخوام این ورزش رو شروع کنم ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید برای شروع چه باید بکنم..مربی؟؟؟لوازم؟؟آموزش؟؟قیمت
ممنون میشم اگر در تلگرام اطلاع بدین به بنده
09153491377
نقل قول
 
 
0 #4 fatemeh pourebrahimi 1395-01-20 19:10
بانو خبره دست سپاس فراوان به خاطر اين مطالب زيبا. موفق باشيد. اميدوارم به زودي تجربه کنم.
نقل قول
 
 
-1 #3 حسین 1394-12-06 19:45
شهناز جان از کار قشنگت بسیار متشکرم :roll:
نقل قول
 
 
0 #2 Shahnaz 1394-03-06 18:33
خوشحالم که از نظر شما تاییده. :-x
نقل قول
 
 
0 #1 fateme eftekhari 1394-03-06 09:40
متشکرم شهناز جان به خاطر ترجمه ی بسیار خوبت.
نقل قول
 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی