اطلاعات تماس

این سایت توسط فاطمه افتخاری و شهناز خبره دست  با هدف معرفی و توسعه  ورزشهای هوایی در کشور ، طراحی و راه اندازی گردیده است . 

 

info@flytime.ir

اکرم منفرد آریا

 smile

 

اکرم منفرد آریا

ترجمه از انگلیسی: فاطمه افتخاری

 

 

 

 

تماشای آگهی های بازرگانی مدرسه پرواز در تلویزیون من را وادار به پرسیدن این سوال کرد:"چرا من نه؟ من دوست دارم یک خلبان باشم" و به این ترتیب، در سال 1974 در حالی که متعهل  و صاحب 5 فرزند بودم، شروع به گذراندن کلاس های آموزش هواپیمای گلایدر در باشگاه حمل و نقل هوایی سلطنتی در دشان- تپه در نزدیکی پایگاه نیروی هوایی کردم. آنجا با دانش آموزانی که علاقه مند به یادگیری به پرواز بودند پر شده بود.

در بسیاری از مواقع ، من فرزندانم را به دشان تپه میبردم جایی که آنها فرصت  پرواز با هواپیمای گلایدر را داشتند.

 

   
 

 

solo ceremoni 1

 

  

یکی از به یاد ماندنی ترین لحظات من به عنوان یک دانشجوی هواپیمای گلایدر در پروازی بود که یکی از اساتید شروع به انجام مانورهای آکر

وباسی کرد، هیجانی که هرگز فراموش نخواهم کرد.

بر طبق یک سنت قدیمی در مدارس خلبانی دانش آموزانی که اولین پرواز تک نفره خود را به اتمام میرسانند با آب خیس میشوند که نشانی از فارغ التحصیلی به عنوان یک خلبان است. هنگامی که من از اولین پرواز تک نفره خود بازگشتم، از من به همان روش بر روی باند فرودگاه استقبال شد.

 

 

 

 

پس از دریافت مدرک پرواز با هواپیمای گلایدر، در اکتبر همان سال به دانشکده پرواز قلعه مرغی به منظور شروع آموزش پرواز با هواپیمای تک موتوره و دو موتوره رفتم. اولین هواپیمایی که با آن آموزش دیدم سسنا 172بود، وتنها بعد از 14 ساعت پرواز، اولین پرواز تک نفره خود را با موفقیت انجام دادم.

مراحل بعدی آموزش پیچیده تر و شامل پرواز در شب و پرواز در مسیر های طولانی به شهر هایی مانند تبریز، کرمانشاه، اهواز، اصفهان و رشت بود. در طول چهار سال پرواز، من 150 ساعت با مربی و 50 ساعت پرواز انفرادی در روز و شب داشتم. هر روزصبح، پس از پیاده کردن شوهرم در محل کار و فرستادن فرزندانم به مدرسه به سمت قلعه مرغی حرکت می کردم. برای پرواز بسیار هیجان زده بودم و اغلب تمام روز را در فرودگاه قلعه مرغی برای رسیدن نوبت پروازم صبر میردم. اگر چه اکثرا کوچکترین پسرم را در دفتر همسرم میگذاشتم گاهی او را برای پرواز با خود می اوردم. به یاد دارم یک بار بعد از فرود وقتی او را برای پیاده شدن از هواپیما بیدار کردم، او رو به من کرد و گفت : مامان دوباره پرواز کنیم.

خاطرات شیرین مانند این که تجارب روزمره ی زندگی عادی نیستند ازمحبوب ترین لحظات زندگی من به شمار میروند.

 

 glider all

 

همراه با آموزشهای عملی، من هر روز در کلاس های تئوری که شامل همه ی مباحث مورد نیاز مانند آیرودینامیک، موتور، ابزار دقیق، هواشناسی، ناوبری و همچنین انگلیسی شرکت داشتم. پس از دریافت مدرک، دو پیشنهاد کاری مختلف دریافت کردم یکی سمت مربی پرواز در باشگاه حمل و نقل هوایی سلطنتی و دیگری خلبان هواپیما دو موتوره در شرکت هواپیمایی آسمان. متاسفانه پیشرفت بیشتر من در این زمینه با انقلاب در ایران به پایان رسید و من چاره ای جز از دست دادن پرواز و آرزوی کار کردن در این زمینه نداشتم. با این حال سالها فعالیت پروازی موجب مشهور شدن من مصاحبه هایی از رادیو و تلویزیون و چاپ عکس های من درتمام مجلات مهم ملی و روزنامه ها شد.

من بارها به افتتاحیه های بزرگ بسیاری از نمایندگی های باشگاه حمل و نقل هوایی سلطنتی در شهرستانها و نقاط مختلف دعوت شده بودم. همچنین، زندگینامه من در کتابی به نام لحظه ها و تلاش ها توسط سازمان زنان ایران به چاپ رسید.

 

 

 

flyg farg

i kokpit

 

این کتاب که مجموعه ای از زندگینامه های زنان منحصر به فرد که خود را در حرفه هایی غیر سنتی متمایز کرده بودند، بود. همراه با تقدیرنامه ای از خانم مهناز افخمی، وزیر امور زنان، برای من ارسال شد.

فهمیدن آنکه علارقم زندگی من در خارج از ایران ، تلاش ها و دستاوردهای من هنوز هم توسط جامعه ایرانی در سراسر جهان به رسمیت شناخته میشود موجب خشنودی زیاد من شد. در سال 1990، من درخواستی برای مصاحبه از مجله جوانان در لس آنجلس، ایالات متحده دریافت کردم و پس از آن یک خبرنگار برای مصاحبه به سوئد فرستاده شد و مصاحبه انتشار یافت. بعدها در سال 1995، در کتابی که در واشنگتن، ایالات متحده، توسط خانم منصوره پیرنیا منتشر شد، سرگذشت من به عنوان "با تجربه ترین خلبان زن" گنجانده شد. همچنین در همان سال، مقالاتی درباره من در دو روزنامه به نام نیمروز و راه آینده منتشر شد.

 

artikel 3s1 f

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

با وجود عشق و شور و علاقه، تلاش های من در سال 1985 برای پیدا کردن کار در زمینه حمل و نقل هوایی در سوئد ناموفق بود. بعدها در سال 1989، من دوره پرواز همراه با کلاس های زمینی را در فرودگاه بروما استکهلم گذراندم. با این حال حتی بعد از گرفتن گواهینامه سوئدی موفق به ورود به این حرفه  در سوئد نشدم.

 

وب سایت اکرم منفرد آریا     http://www.arya.se/

   

نظرات   

 
0 #5 حبیب داداشی 1395-01-12 15:17
سلام و درود سرزمینم بر بانوی زیبای سرزمینم عقاب آسمانها افتخار
نقل قول
 
 
0 #4 سیمین 1395-01-09 12:03
ایشان نویسنده و شاعر هم هستند
https://www.youtube.com/watch?v=a02XbB_gZWY
نقل قول
 
 
0 #3 سیمین 1395-01-09 11:55
این بانوی هنرمند شاعر و نویسنده هم هستند
https://www.youtube.com/watch?v=a02XbB_gZWY
نقل قول
 
 
0 #2 مهدی 1394-11-14 08:00
افسوس که دیگر امیدی برای اکرم های امروز باقی نیست
نقل قول
 
 
0 #1 ریحانه 1394-07-07 14:34
خوش به حالش :-?
اینجا کسی هست منو راهنمایی کنه چطور میتونم دوره ببینم و چقدر هزینه داره.من ساکن رشتم
نقل قول
 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی