اطلاعات تماس

این سایت توسط فاطمه افتخاری و شهناز خبره دست  با هدف معرفی و توسعه  ورزشهای هوایی در کشور ، طراحی و راه اندازی گردیده است . 

 

info@flytime.ir

پرواز با Top 80


تجربه پرواز با Top 80

 نوشته فاطمه افتخاری

 

 

در سال های اخیر، پرواز با پاراموتور همواره گوشه ای از ذهنم را مشغول کرده بود و در نظر داشتم در فرصتی این مهارت را بدست آورم و با سابقه ی بیش از 7 سال پرواز با پاراگلایدر و توانایی گرند هندلینگ و تیک آف و لند قابل قبول با بال های متفاوت پاراگلایدر و دانستن نکات تئوری پرواز با پاراموتور این اعتماد به نفس را داشتم که به صورت مستقل و بدون نظارت مربی اقدام به پرواز با این وسیله برای اولین بار کنم اما پس از گذراندن دوره ی سه روزه آموزش توسط استاد خبره دست به نکات و توانایی هایی دست یافتم که لزوم گذراندن دوره ی آموزشی برای کسب هر مهارت و در این مورد پرواز با پارا موتور برایم مسجل شد. قطعا داشتن مربی مسلط و آگاه که پا به پای مهارت های هنر آموز پیش آمده نقاط ضعف او را درک و بهبود بخشد و آنجا که از هنر آموز توانایی میبیند بدون صرف زمان و انرژی به مرحله ی بعدی آموزش رود از بزرگترین نعمتهاست!

 

طی سالیان موارد بسیاری را شاهد بودم که خلبانان پاراموتور وقت زیادی را صرف اسمبلی و استارت اولیه موتور می کردند و همواره آنها را درگیر رفع مسایل فنی روی وسیله می دیدم و احساس می کردم لازمه پرواز با این وسیله این است که حداقل کمی به امور فنی مربوط به یک موتور دو زمانه واقف باشیم . در طول این مدت من به صراحت معتقد بودم که این وسیله هنوز در دوران نوزادی و تکامل خود بسر می برد و هنوز به نقطه فراگیر شدن و استفاده همگانی آن نرسیده است. از آن گذشته وزن نسبتا زیاد پاراموتور ها عاملی بازدارنده برای فعالیت افراد ریز جثه و قد کوتاه محسوب می شود که این خصیصه ذاتا در زنان بارز تر از مردان است و این موضوع تاثیر قابل توجهی در گرایش ضعیف بانوان در بکار گیری این وسیله دارد. آنچه مسلم است ریسک تیک آف برای افراد ریز جثه و کوتاه قد با توجه به اینکه محدوده فنس و ملخ موقع تیک آف، در فاصله کوتاه تری از زمین قرار می گیرند بیشتر است و ممکن است قطعات کوچک شن از زیر پای خلبان در حال تیک اف به داخل ملخ کشیده شود و ملخ را زخمی و از بالانس خارج نماید که این ضایعه به ظاهر کوچک  که حاصل آن ارتعاش شدید روی وسیله است، می تواند باعث بروز مشکلات زنجیره ای روی پاراموتور گردد و به آن خسارت وارد کند که شامل بریدن یا باز شدن خود به خود پیچها و یا شکستن قطعات موتور می باشد.

به هر ترتیب نسل جدید پاراموتورهای امروزی با بهره گیری از سادگی و وزن کم توانسته اند بکار گیری این وسیله را برای طیف وسیع تری از علاقه مندان پرواز با پاراموتور امکان پذیر سازند.

top 80 با موتور هشتاد سی سی دوزمانه با دور موتور نه هزار و چهارصد دور در دقیقه 14 اسب بخار نیرو تولید می کند. وزن موتور تنها ده کیلوگرم و مجموع  کل متعلقات آن 18 کیلو می باشد. پیکره اصلی فنس از مواد کامپوزیت است که با میله های آلومینیوم به بدنه متصل می گردند. یک تور بافته شده از نایلون هم با آن ترکیب شده که ضمن اینکه سازه را محکم در جای خود نگه می دارد، عامل ایمنی خلبان نیز می شود و جالب اینکه کل پیکره فنس زمانی که باز می شود تنها به اندازه یک بطری آب معدنی فضا اشغال می کند. انتقال نیروی موتور روی ملخ توسط یک کلاچ روغنی بی نقص کنترل می شود و این امکان وجود دارد که تا قبل از تیک اف و با موتور روشن ملخ در حالت سکون باقی بماند که البته این مورد ضمن ایجاد امنیت بالا، اعتماد بنفس بالایی را در بکارگیری این وسیله ایجاد می کند. از جمله برتری این موتور نسبت به مدلهای قبلی سیستم خنک کننده آن است که توسط یک فن، گرمای بدنه موتور را دفع می نماید و خلبان را قادر می سازد بدون اینکه موتور را وارد آسیب ناشی از بالا رفتن حرارت موتور نماید، وسیله را در حالت سکون و با موتور روشن تا مدت نامحدود باقی گذارد.

اولین تجربه من برای پرواز با top 80 در منطقه ساحل نما در هفت کیلومتری شمال شرق یزد انجام گرفت. با اینکه برای تیک اف به علت باد متغیر 15 دقیقه طول کشید تا وارد تیک اف شوم به علت وزن کم این وسیله متحمل فشار و خستگی زیادی نشدم و توانستم بعد از چند تیک اف ناموفق با انرژی زیادی اقدام به تیک اف نمایم و جالب اینکه در هنگام خزش هیچ اثری از ترک ملخ که معمولا باعث انحراف از مسیر تیک اف می شود، روی این وسیله احساس نکردم. اولین چیزی که بعد از تیک اف ذهنم را مشغول کرده بود سیت گرفتن یا جا گرفتن داخل هارنس فوق العاده و فری سایز آن بود که با یک اشاره کوچک دست انجام گرفت. حالا دیگر ذهنم از هرگونه نگرانی آزاد شده بود و در برابر یک دشت بی انتها قرار داشتم که می توانستم از پروازم لذت ببرم . رها کردن اهرم گاز و متوقف شدن ملخ من را به پرواز پاراگلایدر باز می گرداند که بسیار برایم لذت بخش و خاطره انگیز بود. صدای آرام و بدون لرزه موتور در حالت آیدل (در جا) حتی این امکان را می دهد که بدون بکار گیری کلاه مخصوص پاراموتور و هدست به راحتی ارتباط رایویی حاصل نمود. این موتور فاقد هر گونه باتری یا الکترو استارت است اما وجود دستگیره هندل پشت شانه راست خلبان این امکان را به وی می دهد که چنانچه موتور خاموش شد بتوان به راحتی موتور را دوباره راه اندازی نمود.

پرواز با این وسیله تجربه ای زیبا و خاطره انگیزی بود که من را وادار نمود در مورد اینکه این وسیله در دوران نوزادی خود در حال تکامل است، تجدید نظر نمایم و تصمیم بگیرم تا کار پرواز با این وسیله را بصورت جدی تری دنبال نمایم.


نظرات   

 
0 #8 ولی پور 1395-06-19 21:21
سلام.
من یک top 80 دست دوم در حد نو دارم با یه بال دودک 80 تا 105 کیلو برای فروش؛
مشتری واقعی لطفا پیام بده به واتس آپم برای اطلاعات بیشتر
09178700474
نقل قول
 
 
-1 #7 مهاجم 1395-01-30 03:37
نقل قول کردن نیما خبره:
عرض ادب و ارادت خدمت آقای اختری
تاپ 80 ساخت کمپانی مینی پلین و ایتالیایست
اگر مایلید با تاپ 80 در ارتفاعات پرواز کنید توصیه می کنم با یک ملخ با گام بیشتر استفاده نمایید. ضمن اینکه استفاده از بال مخصوص پاراموتور میتونه توی نرخ صعود شما خیلی موثر باشه . به هر جهت اینجا در ارتفاع 1200 متری یزد من هیچ مشکلی با تاپ 80 ندارم و در مواردی برای عکاسی هوایی تا 2700 متر از سطح دریا ارتفاع گرفتم . کسب 1500 متر ارتفاع از کف تقریبا 45 دقیقه با حد اکثر توان موتور به طول انجامیده . وارد کننده این موتور فعلا آقای محسن منصوری است .
:sigh:

سلام استاد، میدونید که منصوری یه کلاه بردار آشغاله، لطفاً از آقای حجاره ها خرید کنید، حداقل جواب تلفنتون رو میده، بهتون توهینم نمیکنه، جنسم به روز تحویل میده...
نقل قول
 
 
+4 #6 محمد 1394-01-22 07:22
باسلام چون تجربه پرواز با تاپ80 را خیلی جالب و جامع بیان کردید منم رفتم دوره پاراموتور را پیش استاد خبره دست گذروندم، حین پرواز تمام اوصافی که بالا برای این موتور توضیح دادید را حس کردم، البته همینطور که استاد میدونن قبلش اصلا علاقه ای به موتور نداشتم :-) :-) :oops:
نقل قول
 
 
0 #5 fateme eftekhari 1394-01-15 07:15
با سپاس از استاد خبره دست بابت توضیحات و راهنماییتون.و تشکر از علی اختری عزیز مهسا جان و ابر سفید بابت لطف و توجهتون.
نقل قول
 
 
+1 #4 نیما خبره 1394-01-13 17:42
عرض ادب و ارادت خدمت آقای اختری
تاپ 80 ساخت کمپانی مینی پلین و ایتالیایست
اگر مایلید با تاپ 80 در ارتفاعات پرواز کنید توصیه می کنم با یک ملخ با گام بیشتر استفاده نمایید. ضمن اینکه استفاده از بال مخصوص پاراموتور میتونه توی نرخ صعود شما خیلی موثر باشه . به هر جهت اینجا در ارتفاع 1200 متری یزد من هیچ مشکلی با تاپ 80 ندارم و در مواردی برای عکاسی هوایی تا 2700 متر از سطح دریا ارتفاع گرفتم . کسب 1500 متر ارتفاع از کف تقریبا 45 دقیقه با حد اکثر توان موتور به طول انجامیده . وارد کننده این موتور فعلا آقای محسن منصوری است .
:sigh:
نقل قول
 
 
0 #3 مهسا 1394-01-11 11:18
فاطمه جان مرسی از اولین تجربت که برای ما به نمایش گذاشتی و تبریک فراوان. ...
به امید افتخارات آتی برای جامعه پروازی بانوان...
نقل قول
 
 
0 #2 علی اختری 1394-01-11 11:10
مبارکه خانم افتخاری.تبریکلر .زنده باد استاد خبره دست.زنده باد هادی.
یه سوال این پاراموتور ساخت کدوم کشوره؟ و آیا تو مناطق ما که کوهستانیه و ارتفاع زیاد و فشار هوا کم جواب میده یا نه؟ میخواستم اینو از استاد بپرسم
نقل قول
 
 
+1 #1 ابر سفید 1394-01-10 08:00
:-| :roll:
سلام و تبریک به خانم افتخاری به امید پروازهای بلند موفق با پارامونور در آسمان آبی. شما توانایی کسب این تجربه را دارید
نقل قول
 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی