اطلاعات تماس

این سایت توسط فاطمه افتخاری و شهناز خبره دست  با هدف معرفی و توسعه  ورزشهای هوایی در کشور ، طراحی و راه اندازی گردیده است .

info@flytime.ir

پرواز در اولین سایت بلند استان قزوین

لذت پرواز در اولین سایت بلند استان قزوین

نوشته فاطمه نوری

landing 21

برای من سال 1394 با آرزوی داشتن پروازهای خاطره انگیز در زادگاهم (قزوین) آغاز شد. اگرچه اولین پرواز مستقلم را در قزوین تجرب

ه کرده بودم، ولی در طی این سه سال، تعداد پروازهام در سایت های تایید شده این استان(سایت آسمان آبی واقع در منطقه باراجین و سایت هریف واقع در منطقه الموت) به تعداد انگشتان یک دست هم نمیرسید. شاید بشه گفت علتش سکونت من در تهران و ارتفاع کم سایت آسمان آبی و شرایط ویژه منطقه به لحاظ فنی بود که امکان بهره مند شدن از جریان های هوای گرم بالابرنده(ترمال) را برای من فراهم نمیکرد تا بتونم ارتفاع بگیرم و مدت زمان بیشتری در آسمان بمونم. با همه اینها از ابتدای امسال اشتیاق وصف ناپذیری برای پرواز در آسمان قزوین داشتم و در تمام تعطیلات نوروز به یک پرواز جانانه فکر میکردم.

محاله که اهل قزوین باشی، پرنده باشی، و شوق پرواز در ارتفاعات دو منطقه باراجین و الموت را نداشته باشی. حدود یکسال بود که دوستان پرنده من به دنبال اکتشاف سایت های جدیدی در این دو منطقه بودند. محل های مناسب تیک آف و لند تازه ای پیدا می کردند و از اساتید صاحب نظر دعوت می کردند به قزوین بیان و منطقه جدید را بررسی کنند. پرواز در اولین سایت بلند (700 متر ارتفاع از محل لند) قزوین ماحصل این تلاش و پیگیری ها شد.

این سایت در جاده الموت غربی و بعد از روستای فلار واقع شده است. ارتفاع سایت از لند حدود 700 متر و باد غالب محل تیک آف شمال، شمال غرب، شمال شرق و جهت باد لندینگ شرق یا غرب است.

روز 19 فروردین 1394 به همراه 9 نفر از دوستان پرنده ام عازم محل تیک آف جدیدی شدیم که پوریا غلامی کشف کرده بود. از استاد محمد غیاثی هم دعوت کرده بودیم که همراه مون باشند و منطقه رو به لحاظ ایمنی و امکان پرواز بررسی و کارشناسی کنند. ساعت 4 landing 20

بعدازظهر در محل تیک آف بودیم، استاد محل رو بررسی و اجازه پرواز دادند. خوشحال بودم که جز اولین پرنده هایی هستم که در این سایت جدید پرواز میکنه. به محض تایید شدن سایت، تجیزاتم رو باز کردم تا زمان استفاده از شرایط ترمیک منطقه رو از دست ندم و مدت زمان بیشتری تو آسمان بمونم. فضای تیک آف کوچیک بود، فضای کافی برای دویدن نداشت و در هر تیک آف تنها امکان تیک آف یکنفر محیا بود. لحظه ای که به تیک آف رسیدیم باد با شدت10 تا 12 کیلومتر بر ساعت می وزید و میشد با مهارت تیک آف ریورز به پرواز دراومد؛ ولی به محض اینکه آماده شدیم سرعت باد به 5 کیلومتر بر ساعت کاهش پیدا کرد و چاره ای نبود جز تیک آف فوروارد. باید خیلی سریع عمل میکردم و پر قدرت بال رو بالای سرم میاوردم چراکه فضای کوچیک برای دویدن اجازه ی هیچ اشتباهی رو نمیداد. از اونجا که تراست ضعیفی دارم، کمی مضطرب شدم. بااین حال نمیتونستم از رشته کوه های پوشیده از برف خشچال، دامنه های سر سبز کوه های پیش رو، رودخانه ای که در دور دست به چشم میخورد، شاهین هایی که در منطقه پرواز میکردن و در عرض چند ثانیه با یک ترمال خال آسمان میشدن، دل بکنم. نگاهم رو به برف نوک کوه ها که در دوردست میدرخشید دوختم و تیک آف!

قبل از رسیدن به پرتگاه از زمین جدا شدم و برخلاف همیشه به راحتی در هارنس نشستم. مسیرم رو دیواره سمت چپ انتخاب کردم. احساس میکردم هر ده متر که پیشروی میکنم، یک متر بالا میرم. تا اون لحظه باد مکانیکی دیواره رو تجربه نکرده بودم. انقدر هیجان زده بودم و برام تازگی داشت که احساس میکردم من تنها کسی هستم که تونسته با کمک باد مکانیکی دیواره ارتفاع بگیره...

مسیر طی شده رو برگشتم. حالا ارتفاعم انقدر زیاد شده بود که دوستانم رو بر روی تیک آف از بالا ببینم. بی landing 1اختیار فریاد زدم بیاین...خیلی عاااااااالی یه...

از دیواره جدا شدم و به سمت دشت رفتم. میخواستم ارتفاع بیشتری بگیرم و ترمال های منطقه رو هم امتحان کنم. اینجا بود که تازه فهمیدم وقتی روی محل تیک آف ایستاده بودم تنها یک بعد از اینهمه زیبایی رو میدیدم. از اونجاکه این اولین پرواز من در این منطقه بود بعد از بیست دقیقه پرواز برای فرود اقدام کردم و در یک دشت سر سبز و پاک به زمین نشستم.

وقتی نشستم اولین کسی که دیدم استاد محمد غیاثی (اولین مربی پاراگلایدرم) بود. احساس وصف ناپذیری داشتم... حسی شبیه به اولین تجربه پرواز مستقلم که با هدایت استاد غیاثی انجام شده بود.پرواز در منطقه فلار یکی از زیباترین پروازهای من در زادگاهم (قزوین) شد. و تایید شدن این سایت به عنوان یکی از سایت های قابل استفاده قزوین نوید پروازهای بلند و خاطره انگیز بیشتری رو به من میداد.