اطلاعات تماس

این سایت توسط فاطمه افتخاری و شهناز خبره دست  با هدف معرفی و توسعه  ورزشهای هوایی در کشور ، طراحی و راه اندازی گردیده است . 

 

info@flytime.ir

تجربه اولین کمکی

نوشته الهام محمدی

یه اتفاق پروازی در ماه رمضون سال 91 من رو به مدت دو سال  از پرواز دور کرد که به صورت خاطره برای دوستان می نویسم و امیدوارم از تجربم استفاده بشه و بقیه دوستان پروازهای امنی داشته باشن .
روز جمعه تاریخ 06/05/1391  استادمون  (آقای فلاح ) بعد چند هفته به زنجان اومده بودند ، همه بچه ها رو بردند سایت پروازی طارم. من وهمسرم كامران هم با نيم ساعت تأخير ساعت 9:30 به سایت پروای شماره 3 ( یا حسین ) رسیدیم هوا تازه داشت جون مي گرفت.
 باد km/h 3-4 از روبرو ميوزید ولي يدست نبود . بعضي وقتها شديد مي شد و بعضي وقتها ضعيف كه نشان دهنده هواي ترمیک بود .
طبق انتظار ، هم تیمی ها رو سایت بودند . عده ای در حال آماده شدن بودند و مربیمون آقای فلاح هم در محل لند مشغول کوچ کردن پرنده ها بودند . چند نفری تیک آف کردند و من هم با کسب اجازه از مربی تیک آف کردم . همون ابتدا با استفاده از ترمو دیواره سایت ، حدود 100 متری بالای سایت ارتفاع گرفتم .


 من و سينا حیدری با هم رو آسمون بوديم . کامران و آقای آزادی ( کمک مربی تیممون ) هم اومدند کنار ما . استاد گفت با ارتفاع بدست آورده تغيير مسير بدين و به سايت بالاتر ( یا زهرا )حركت كنيد . آقاي آزادي من و سينا رفتيم رو سايت يازهرا . دیواره خيلي فعال بود. بالم تكون هاي شديدي داشت . تمام حواسم به بالم بود . دو بار بالم تاك كرد و يبار هم كراوات شد كه سريع ريكاوريش كردم . نميشه گفت هوا خشن بود اما ترمال 4-3  اونم تو آب و هواي طارم نشان از روز خيلي خوب و فعال بود . بیشتر از یک ساعت از زمان تیک آف من می گذشت . به base ابر رسیدیم و لحظاتی داخل ابر پرواز لذتبخشی داشتیم اما به دستور مربی سریع از ابر خارج شدیم و پروازمون رو ادامه دادیم .


آقاي آزادي و سينا رفتن سمت غرب برا مسافت . من ارتفاع كم آوردم و مجبور شدم برگردم رو سايت تا ارتفاع بدست بيارم و دنبالشون برم . بچه ها کمی جلوتر كه رفتن به سينك دره خوردن و نتونستن ادامه مسير بدن و برگشتن سمت سايت .
من در حال اسکن منطقه ناگهان از یک shear  توربولانس عبور کردم و  دو طرف بالم tuck کرد. سمت راستم در حد 15% و سمت چپ در حد 25% . سمت راستو با دو بار پمپ کردن باز کردم،اما از سمت چپ به چرخش افتادم . اون لحظه نمي دونم چرا بدجور ترسيدم . سرعت چرخش بالم به سرعت زیاد شد.سعی کردم وزنم رو مخالف چرخش نگه دارم تا بالمlevel بشه اما سخت بود . ارتفاع زيادي از دست داده بودم . بالم رفت تو چرخش 360 گود  و من هم بدون توجه به کاهش AGL با بالم کلنجار می رفتم تا شاید بتونم ریکاوریش کنم . اما بالم رفت تو حالت اسپیرال دایو ( به سرعت این اتفاق افتاد ) وزن رو نمی تونستم تغییر بدم ولی با تمام  قدرتم برک سمت مخالف رو کشیدم تا از دایو در بیارم ( کاری که بارها انجامش داده بودم ) ولی نشد . قدرتم نرسید و برک فشارش خیلی زیاد بود . زاویه قرار گرفتن بال برام جدید بود و در حین چرخش بال رو کاملا روبروی خودم می دیدم . فشار G باعث شد که چشمام سیاهس بره و سرم سنگین تر از حد تحمل بشه ...


با سرعت به دیواره کوه نزدیک میشدم.خيلي وحشتناك بود .احساس کردم نمی دونم باید چیکار کنم. فقط مرگ رو جلو چشم هام می دیدم. محکم چسبیده بودم به کف هارنس و سرم رو به پایین بود . يه لحظه فرياد آقاي آزادي رو از بیسیم شنديم كه مي گفت الهام كمكي ... کمکی ... دست بردم به كمكي . قدرتم نرسيد.انگار که فشار G کار خودش رو کرده بود .  با فشار خیلی زیاد به سمت کمکی رفتم و دو دستي کمکی رو کشیدم بیرون که از دستم پرت شد . اصلا اميدي به باز شدن كمكي با اون ارتفاع كم رو نداشتم . دقیقا نمی دونم ولی حدس می زنم تو ارتفاع 50 یا 60 متری از سطح زمین کمکی کشیدم.


وقتی کمکی باز شد احساس کردم که زمان ایستاد . انگار یکی منو محکم گرفت و نگه داشت با صدای بوق وریو حواسم جمع شد و دیدم با سینک 5 دارم سمت دیواره سایت میرم . کل این اتفاق ها در کمتر از یک ثانیه افتاد و بلافاصله بالم از لاک خارج شد، کراواتش باز شد و به پرواز در اومد . سریع بالم رو از رایزرها با تمام قوا به جلو هل دادم تا با کمکی تداخل نداشته باشه و در عین حال خودشم تو پرواز باشه . به فاصله 5 يا 6 ثانيه بعد از کشیدن کمکی نشستم رو دامنه كوه . ریج دیواره و باد مناسب باعث شد یه لند خیلی آروم داشته باشم . بدون کوچکترین خراشی . باورم نمی شد که زنده باشم . پشت بیسیم داد زدم : من سالمم . نگران نباشید ..
بلافاصله هم تيمي ها و آقا شاهین با راهنمایی آقای آزادی که بالای سرم پرواز میکرد،پیدام کردنو  اومدن پیشم . وقتي ديدن حالم خوبه ، كمك كردن رفيتيم بالا رو سايت يا زهرا و با ماشين اومدیم سمت لند .
 از یک قدمی مرگ برگشتم باورم نمیشد که چه اتفاقایی ظرف چند ثانیه برام افتاد. تا يكي دو ساعت تو شوك بودم . وقی همه تو لند کنار هم جمع شدند ، در مورد حادثه صحبت كرديم.


 مهمترين و مهمترين نكته كه بهم گوشزد شد اين بود كه : وقتي كسي روزه گرفته ، قند خونش سريع افت مي كنه و در زمان لازم مغز درست فرمان نمی ده . و برای من هم همین اتفاق افتاده بود . تغذیه درست قبل از پرواز خیلی خیلی مهمه . گرسنگی،تشنگی،استفاده از دارو،کم خوابی و یا هر عاملی که روی اعصاب تأثیر بذاره احتمال خطر رو زیادتر می کنه و در این شرایط ، عاقلانه ترین کار پرواز نکردنه . حتی اگه هوا فوق العاده باشه .


من چند اشتباه داشتم که باعث این اتفاق برام شد :

1 – وقتی دو طرف بالم دچار تو زدگی شد ، باید با حفظ هدینگ از دیواره جدا می شدم و رو دشت به ریکاوری بال می پرداختم در حالی که من نمی خواستم ترمال رو از دست بدم .

2 – برای باز کردن کروات ، اول کروات کوچکتر رو باز کردم که همین باعث شد وزنم زیر قسمت کروات بزرگتر باشه و بال سریع به چرخش بیفته

3 –برای خروج از لاک ، باید بال رو یبار دیگه با کشیدن برک موافق ، وارد دایو می کردم و بعد پروسه خروج از دایو رو انجام می دادم .

4- بعلت ارتفاع کم و نزدیک دیواره بودن به محض افتادن بال در دایو باید سریع کمکی میکشیدم در حالی که من حدودا 8 دور تو گردش دایو بودم.

 
   

 

نظرات   

 
0 #2 ابی 1395-05-27 20:09
سلام .
خدا خیلی بهتون رحم کرده . دیروز یه مقاله ترجمه میخوندم به انگلیسی بود البته . راجع به نیروی جی و تاثیرش. و نقشش در کشته شدن خلبانها .
میگفت که چند تا نکته هست که تواناییه بدن رو در مقابل بیهوشی بر اثر نیروی جی ، کم میکنه : 1- مصرف الکل 24 ساعت قبل پرواز 2- عدم تغذیه خوب 3- عدم خواب خوب و خستگی 4-کم آبیه بدن . میگفت هر کدوم از اینا مقاومت رو افت میده . اگر آدم خوب معمولی بتونه مقابل 4 جی مقاومت کنه این عوامل میتونه اون رو به 2 کاهش بده . این تحقیقی بوده که در آلمان صورت گرفته. البته پس از کشته شدن تعدادی خلبان بر اثر بیهوشی در اسپیرال دایوها .
موفق باشید و شاد و پروازها به کام و امن
ابی
نقل قول
 
 
0 #1 شقايق آميا 1394-10-07 18:28
الهام جووون ، دوست خوب و شيطونم ، خيلي تجربه هولناكي بوده ولي واقعا خوشحالم كه در كمترين زمان تونستي از پسش بر بيايي ، ب اميد خدا هميشه پروازهاي ايمني داشته باشي
نقل قول
 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی