اطلاعات تماس

این سایت توسط فاطمه افتخاری و شهناز خبره دست  با هدف معرفی و توسعه  ورزشهای هوایی در کشور ، طراحی و راه اندازی گردیده است . 

 

info@flytime.ir

ترمز ها بالا

                            

منبع یزد پارا پنجم آبان88


«ترمزها بالا ، ترمزها بالا» اين جمله‌اي كه در حين پرواز بارها از استادم شنيده بودم. وقتي از اسپيرال يا وينگ‌اُور يك باره خارج مي‌شدم، و مهمتر موقع خروج از اِستال. هميشه ميگه : «وقتي بال پشت سرت رفت تا قبل از شيرجه بال هيچ ترمزي نزن حتي يك سانت» ولي كو گوش شنوا. فكر مي‌كردم حالا ميگه يك سانت ولي آخه يك سانت ترمز كه اصلاً اثري نداره! ولي ...

 

براي بار اول اِستال رو من با بال كلاس 1 تجربه كردم. ترمزها رو دور دستت مي‌پيچوني مي‌كشي  بال يك باره مي‌ريزه پشت سرت ، يك لحظه بي‌وزني احساس مي‌كني و بعد بال مياد بالاي سرت ، دقيقا از اين لحظه به بعد مي‌توني ترمزها رو يواش يواش پس بدي و وقتي بال مي‌خواد وارد پرواز بشه كلا رها مي‌كني تا شيرجه كنه بعد جلوشو مي‌گيري. 12 بار اين كارو با بال كلاس 1 انجام دادم و حدود 20 بار با كلاس 1/2. البته اِستال كردن يه مطلبه، كنترل بال در حالت اِستال يه مطلبه ديگه، كه دومي تمرين بسياري لازم داره. من كه هنوز نمي‌تونم خوب كنترلش كنم. وقتي بال  رو تو اِستال نگه مي‌داري هر اتفاقي براي بال مي‌تونه پيش بياد. چرخش منفي، جمع شده‌گي، كراوات، رايزر تويست. هر كدوم به تنهايي داستانيه چه به اينكه تلفيق هم بشن. اين آخرين بار اتفاقي افتاد كه من رو بر اين داشت كه اين مطلب رو بنويسم.

  

موضوع از اين قراره:

بال رو بردم تو اِستال، سعي كردم اون رو كنترل كنم ، بعد خواستم به پرواز برگردم. ترمزها رو دادم بالا ولي بال مقداري نامتقارن داشت وارد پرواز مي‌شد. معمولاً نتيجه يك شيرجه نامتقارن كراوات مي‌شه و من كه بارها اون رو تجربه كرده بودم با خودم گفتم اين دفعه يك ترمز خيلي كوچولو (يك سانتي) به طرفي كه جلوتره بزنم تا بال متقارن بشه. خوب اتفاقي افتاد كه ياد صداي استادم افتادم : «ترمزها بالا ، ترمزها بالا»

 

خوب بال هنوز شيرجه نكرده بود كه به يك طرف بال حدود يك سانت ترمز زدم. ناگهان بال وارد چرخش منفي شد با سرعت زياد (اشتباه اول) وقتي بال وارد همچين چرخشي مي‌شه خروج از اون ساده نيست. دو راه داره يا ترمزها رو ميدي بالا تا بال شيرجه كنه يا اينكه اول ترمز مخالف ميزني تا سرعت چرخش كم شه بعد وارد اِستال مي‌شي. ولي هيچ وقت با همون سرعت چرخش اِستال نكن! چرا؟ خيلي ساده بگم بال از چرخش واميسته ولي خلبان به چرخش ادامه ميده نتيجه ميشه رايزرتويست اونم با تعداد دور زياد.

 

من اين اشتباه رو انجام دادم و دقيقا همين اتفاق برام افتاد. رايزرتويست و بلافاصله شيرجه نامتقارن بال كه باعث شد كه من از روي بال پرت‌شم. چند لحظه بعد پاي من لاي لاين‌ها و بال در حال چرخش و رايزرها تويست. اميدمو از دست دادم و به فكر كمكي افتادم. رفتم كمكي بكشم كه ديدم حدود 500 متري ارتفاع دارم. گفتم يك بارديگه سعي ميكنم تا بال رو از اين وضعيت خارج كنم. با دست لاين‌هايي كه دور پام پيچيده بود رو كشيدم و پام رو آزاد كردم. وقتي رايزرها تويست مي‌شن ديگه بال رو با حلقه ترمزها نمي‌شه كنترل كرد و بايد بري بالاتر از قسمت بافته شده‌ي لاين‌ها ترمزها رو بگيري. خوشبختانه اين بار ديگه تونستم بال رو به پرواز برگردونم و تويست رو باز كنم. و يادم باشه كه ترمز اضافي به بال نزنم.

 

  

 

58415356 57cfc74e5a

نظرات   

 
0 #2 مصطفی 1395-02-08 07:11
در همچین مواقعی بعضیا میتونن بعدها تجربیاتشونو بیان ولی بعضیا نمیتونن وهیچ فرصت بعدی براشون بوجود نمیاد :sad:
نقل قول
 
 
0 #1 مهدی 1394-02-15 05:43
واقعا آفرین و احسنت به این مهارت،شجاعت و سرعت عمل. :-x
نقل قول
 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی